Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، بهار از یک سو موسم دوباره جان گرفتن زمین و زمان است و از سوی دیگر اشاره‌ای به زنده شدن جان‌ها پس از مرگ.

سیدیحیی یثربی، استاد فلسفه و مفسر قرآن کریم به مناسبت سال نو درباره بهار و نوروز به نکاتی خواندنی اشاره کرد و گفت: یک نکته مهم درباره بهار هست و آن اینکه بهار در قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته است با این بیان که زمین می‌میرد، گیاهان خشک می‌شوند، اما دوباره خداوند باران می‌فرستد و زمین دوباره رویش گیاهانش را آغاز می‌کند و دوباره سرسبز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد می‌فرماید آیا خدایی که زمین مرده را زنده می‌کند نمی‌تواند انسان را پس از مرگ زنده کند؟ بهار برای پیروان قرآن که به معاد می‌اندیشند نمادی از بهار است. بهار انسان هم در روز حشرونشر است که خداوند پس از مرگ، او را دوباره زنده می‌کند و به زندگی بازمی‌گرداند. پس بهار یکی از نمادهای امکان معاد است. مولوی می‌گوید؛ کدام دانه فرو رفت در زمین که نرست/ چرا به دانه انسانت این گمان باشد.

نوروز با دیگر آیین‌ها تفاوت دارد

این استاد فلسفه در ادامه با اشاره به اینکه جشن نوروز از یادگارهای تاریخ باستان ایران است، گفت: نوروز یک جشن طبیعی است، یعنی جشنی است که با توجه به تغییر طبیعت برگزار می‌شود. نوروز جشن رفتن سرما و آمدن گرما، رفتن ابر و آمدن خورشید است. این فصل برای همه موجودات نشاط‌انگیز است و رویش گیاهان فضا را زیبا می‌کند اما نکته‌ای که می‌خواهم عرض کنم این است؛ گاهی ما در اجرای این آیین‌ها دچار مشکل می‌شویم. بعضی‌ها می‌گویند اینگونه مراسم خرافات است، بعضی‌ها هم می‌گویند اشکال ندارد ولی به نظر من اکثر آیین‌ها جنبه خرافی دارند و اساس عقلی ندارند اما در تمام جوامع بشری از این آیین‌ها داریم. نوروز با دیگر آیین‌ها یک تفاوت دارد و آن اینکه یک جنبه طبیعی هم دارد و طبیعت تغییر پیدا می‌کند و شرایط روزگار عوض می‌شود و فصل طرب‌انگیزی شروع می‌شود. به قول حافظ؛ آن همه ناز و تنعم که خزان می‌فرمود/ عاقبت در قدم باد بهار آخر شد.

یثربی در ادامه سخنانش افزود: ما نباید نوروز را به عنوان یک مراسم دینی در نظر بگیریم. نوروز یک آیین است و چنانکه عرض کردم اکثر آیین‌ها ریشه در خرافات دارند ولی آیین خرافی وقتی مضر است که در نظام فکری و دینی انسان دخالت داشته باشد مثلا باعث تبعیض شود اما در نوروز هیچ نمودی از این مسئله نیست که زمینه ستم و ظلم و تبعیض را فراهم کند حتی اگر خرافه باشد یک خرافه بی‌ضرر است و اتفاقا سودمند است.

چهره‌های زردشده را دریابیم

این استاد فلسفه در ادامه تاکید کرد: یکی از سودهای این مراسم این است که بهار و گل طرب‌انگیز گشت و توبه شکن/ به شادی رخ گل بیخ غم ز دل برکن. شاعر می‌گوید بهار شادی‌آور است، تو هم ناراحتی‌ها را کنار بگذار، لبخند بزن و شاد باش اما در حاشیه این درخواست و رهنمود حافظ، این را هم عرض می‌کنم؛ به فکر کسانی باشیم که نمی‌توانند شادی کنند. با جیب‌های خالی چگونه شادی کنند؟ پدری که نمی‌تواند به فرزندانش عیدی بدهد چگونه شاد باشد؟ باید به فکر اینها هم باشیم. زیبایی هر آیین در آن است که بر انسانیت ما اثر مثبت بگذارد، نه اثر منفی.

وی ادامه داد: از نکاتی که در بهار باید یاد بگیریم این است؛ همت کنیم و در ایام عید نوروز، اگر در میان فامیل و دوستان نزدیک خودمان کسانی داریم که وضعشان با مشکل روبرو است مخصوصا به خاطر شرایط تحریم و بی‌کاری، به سراغشان برویم. لبخند بچه‌های آنها آن لبخندی است که شایسته قرآنی بودن نوروز است، شایسته انسانی بودن نوروز است. خنده خودمان طبیعی است اما مهم این است آنکه نمی‌تواند بخندد را به خنده بیاوریم که اگر این کار را بکنیم خدا را شاد کرده‌ایم، پیامبر را شاد کرده‌ایم. اگر هزینه تحصیل دو کودک زباله‌گرد را تأمین کنیم آبروی کشور را خریده‌ایم و حضرت فاطمه(س) را شاد کرده‌ایم. آن دختری که سر چهارراه گل‌فروشی می‌کند نزد حضرت فاطمه(س) عزیز است. اینها رقیه‌های بیخ گوش ما هستند و نباید آنها را فراموش کنیم. حضرت رقیه(س) آن مصیبت‌ها را کشید که اینها مصیبت نکشند.

مترجم و مفسر قرآن در پایان تصریح کرد: کسانی که فکر می‌کنید حالتان نیکو است آرزو کنید حال دختران و پسران مردم خوب باشد. در فصل گل چهره‌های زردشده را دریابید، گرفتاران را دریابید.

امروز روز شادی و امسال سال گل
نیکوست حال ما که نکو باد حال گل
گل را مدد رسید ز گلزار روی دوست
تا چشم ما نبیند دیگر زوال گل

منبع: ایکنا

انتهای پیام

منبع: فارس

کلیدواژه: فلسفه بهار معاد خبرگزاری ایکنا سید یحیی یثربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۳۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدن به فلسفه زندگی از راه خودشناسی

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درگیری بیش از اندازه همه انسان‌ها به فضای مجازی و کمرنگ شدن ارتباطات میان فردی در جوامع مختلف از آن دست مسائلی است که در سالیان اخیر توجه بسیاری از تحلیلگران و جامعه‌شناسان را به خود جلب کرده است. از طرفی بسیاری از هنرمندان و نویسندگان نیز از این شرایط استفاده کرده و سوژه اصلی آثار هنری و ادبی‌شان را به مواجهه با این فضای جدید اختصاص داده‌اند. 

در سینما و ادبیات کشورمان نیز هستند هنرمندانی که به این مسئله توجه نشان دادند و آثاری را مرتبط با این فضا تولید کرده‌اند. یکی از جدیدترین آثار این ژانر در زمینه داستان‌نویسی کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» است، اثری در ژانر اجتماعی و مفهومی که ۱۰۶ صفحه دارد و انتشارات سیب کال در خوزستان آن را منتشر کرده است. 

این کتاب را مصطفی عظیمی‌فر به رشته تحریر درآورده است و داستان کلی آن در رابطه با یک نویسنده است که تصمیم می‌گیرد یک روز کامل از زندگی را بصورت تحلیلی و نگاه عمیق به محیط پیرامون و جامعه سپری کند. او از ابتدای صبح تا اواخر شب به این سبک از زندگی ادامه می‌دهد. عظیمی فر در این کتاب توانسته از دل  کارهای روزمره زندگی مفهومات و پیام‌های مفیدی را بیرون بکشد. به بهانه انتشار این کتاب گفت‌وگویی با نویسنده آن ترتیب داده‌ایم. 

عظیمی‌فر در رابطه با ایده اصلی که باعث نگارش کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» شد، گفت:  با توجه به فراگیر شدن دنیای مجازی و پیشرفت تکنولوژی احساس کردم آدم‌ها کمتر از گذشته‌ ( قبل از همه‌گیر شدن فضای مجازی) رای به با خود بودن و دوستی عمیق با خود می‌دهند. از این رو تصمیم گرفتم کتابی بنویسم که بتواند مخاطب را دعوت به با خود بودن و وقت گذاشتن بیشتر برای خود درونی دعوت کند.

وی در مورد چالش‌های مربوط به نوشتن کتابی با این ایده خاص هم عنوان کرد: در طول یک سالی که برای نوشتن این کتاب وقت گذاشتم با توجه به سبک کتاب مجبور بودم ارتباط‌ عمیق‌تری با خود برقرار کنم. از این رو مجبور بودم بیشتر در محیط پیرامون شنونده باشم. فرقی هم نمی‌کرد این شنیدن شامل شنیدن صحبت‌های آدم‌ها باشد یا حتی گوش دادن به صدای یک رودخانه، به هر حال برای  بهتر شدن کار باید هر چه بیشتر شنونده باشم. این سبک زندگی در طول یک سال برای من سختی‌های زیادی داشت اما خب نتیجه کار باعث شده تا خستگی از تن من تا حدودی خارج شود.

نویسنده این کتاب با اشاره به جزئیات این اثر درخصوص سخت‌ترین بخش نوشتن کتابش هم اظهار کرد: با توجه به اینکه کتاب در قالب یک داستان بلند یک پارچه طراحی شده، فکر می‌کنم مرتبط ساختن مفاهیم و موضوعات مختلف در قالب یک خط داستانی مستقیم سخت‌ترین کار هنگام نوشتن کتاب بوده است.

عظیمی‌فر در پایان سخنانش در خصوص حسی که کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» در مخاطب ایجاد می‌کند نیز گفت: فکر می‌کنم مخاطب پس از مطالعه کتاب به این موضوع فکر کند که چقدر در انجام کارهای معمول روزمره فلسفه و مفهوم نهفته است و شاید خود نیز تا حدودی به این سبک از زندگی روی بیاورد و برای او جذاب باشد.

در بخش‌هایی از این کتاب آمده است: 

آنقدر غرق فکر کردن هستم که متوجه نمی‌شوم چه زمانی کنار اجاق گاز رسیده‌ام. آرام آن را خاموش می‌کنم و دوباره راهی نانوایی می‌شوم. در کودکی مسیر خانه تا نانوایی بسیار دور بود. اما در جوانی و میانسالی نزدیک است‌. ولی در دوران پیری دوباره دور خواهد شد.

این یعنی قبل از پیر شدن باید مسیرهای طولانی‌تری را طی کنم تا به مقصدهای تازه‌تر و زیباتری برسم. زیرا اگر چنین نکنم و به مسیرهای نزدیک اکتفا کنم، روزی همین مسیرها بر من چیره خواهند شد و طی کردنشان آرزویی غیر ممکن می‌شود.

بعد از چند دقیقه پیاده‌روی به نانوایی که مشتری همیشگی آن هستم می‌رسم. ولی در کمال تعجب با کرکره‌ای تا انتها پایین آمده مواجه می‌شوم! یعنی چه اتفاقی می‌تواند افتاده باشد؟ نکند امروز روز تعطیل نانوا است و من بی‌خبر هستم؟ صبر کنید صبر کنید یک پیرمرد در حال آمدن است...

کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» در قطع رقعی و با کاغذ بالک (نخودی رنگ) از طرف انتشارات سیب کال منتشر شده است. بهای کتاب نیز 250 هزار تومان است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مجتهدی حال فلسفی‌اش از قال فلسفی‌اش بیشتر بود
  • فلسفه نامگذاری ماه‌های شمسی چیست؟
  • رسیدن به فلسفه زندگی از راه خودشناسی
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!
  • استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
  • فلسفه نام‌گذاری ماه‌های شمسی چیست؟
  • آیین پاسداشت استاد سعید امیر سلیمانی هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون
  • مربی مورد علاقه ایرانی‌ها مفسر اسکای شد
  • چهره برتر سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی خوزستان معرفی شد